Firma Softcream Software Sp. z o.o przeprowadziła badania dotyczące dostępności i użyteczności serwisów internetowych oraz aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych

i pocztowych dla osób objętych ryzykiem wykluczenia społecznego. Wykonano je na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

 

Serwisy internetowe i aplikacje mobilne powinny być łatwo dostępne dla wszystkich użytkowników. Podczas ich tworzenia należy wziąć pod uwagę ograniczenia osób z niepełnosprawnościami. O dostępności serwisu i aplikacji możemy powiedzieć, gdy charakteryzują się m.in. wygodną nawigacją, czy integracją z interfejsem. Dostosowując je do potrzeb niepełnosprawnych, mamy pewność, że nie doszło do wykluczenia społecznego i mogą one swobodnie skorzystać z dostępnych tam informacji.

 

Badania wykonane przez firmę Softcream Software Sp. z o.o na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej miały na celu ocenę dostosowania serwisów internetowych oraz aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych pod kątem ich dostępności i użyteczności dla osób z niepełnosprawnościami. Przeprowadzono je na 34 stronach internetowych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, 15 pocztowych i 20 aplikacjach mobilnych. Na ich wynik składały się dwa etapy – badanie eksperckie WCAG 2.0, przy użyciu narzędzi wykonawcy oraz badanie z konsultantami (niewidomą, niedowidzącą i niedosłyszącym).

 

Tegoroczne badania cyfrowej dostępności aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych prezentują się następująco:

 

  • pięć aplikacji uzyskało ocenę niedostateczną;
  • sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną;
  • dwie aplikacje oceniono pozytywnie.

 

W przypadku serwisów firm pocztowych u dwóch z nich zaobserwowano spadek dostępności. Większość badanych serwisów pocztowych nie poprawiła wyników z ubiegłego roku. Ciekawie prezentują się również wyniki dotyczące serwisów telekomunikacyjnych – sześciu operatorów poprawiło stan dostępności cyfrowej, a dwóch pogorszyło.

 

Wnioski są jednoznaczne. Serwisy internetowe i aplikacje mobilne firm telekomunikacyjnych

i pocztowych potrzebują nowych wdrożeń, które poprawią ich dostępność i użyteczność dla osób z niepełnosprawnościami.

 

 

Więcej szczegółów:

https://cik.uke.gov.pl/news/badania-dostepnosci-serwisow-internetowych-i-aplikacji-mobilnych-firm-telekomunikacyjnych-i-pocztowych,285.html

Opublikowano:: 17/02/2022


« powrót
Kontakt

Wyślij zapytanie

    Pola oznaczone * są wymagane.

    Administratorem podanych danych osobowych jest SoftCream Software Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-390, przy ul. Grójeckiej 194/19. Dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie i kontaktów marketingowych, o ile wyrażono na to zgodę. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do obsługi zapytania. Dane będą przetwarzane do momentu odwołania zgody na ich przetwarzanie. Osobom, których dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do tych danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.