Firma Softcream Software Sp. z o.o przeprowadziła badania dotyczące dostępności i użyteczności serwisów internetowych oraz aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych
i pocztowych dla osób objętych ryzykiem wykluczenia społecznego. Wykonano je na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Serwisy internetowe i aplikacje mobilne powinny być łatwo dostępne dla wszystkich użytkowników. Podczas ich tworzenia należy wziąć pod uwagę ograniczenia osób z niepełnosprawnościami. O dostępności serwisu i aplikacji możemy powiedzieć, gdy charakteryzują się m.in. wygodną nawigacją, czy integracją z interfejsem. Dostosowując je do potrzeb niepełnosprawnych, mamy pewność, że nie doszło do wykluczenia społecznego i mogą one swobodnie skorzystać z dostępnych tam informacji.
Badania wykonane przez firmę Softcream Software Sp. z o.o na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej miały na celu ocenę dostosowania serwisów internetowych oraz aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych pod kątem ich dostępności i użyteczności dla osób z niepełnosprawnościami. Przeprowadzono je na 34 stronach internetowych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, 15 pocztowych i 20 aplikacjach mobilnych. Na ich wynik składały się dwa etapy – badanie eksperckie WCAG 2.0, przy użyciu narzędzi wykonawcy oraz badanie z konsultantami (niewidomą, niedowidzącą i niedosłyszącym).
Tegoroczne badania cyfrowej dostępności aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych prezentują się następująco:
- pięć aplikacji uzyskało ocenę niedostateczną;
- sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną;
- dwie aplikacje oceniono pozytywnie.
W przypadku serwisów firm pocztowych u dwóch z nich zaobserwowano spadek dostępności. Większość badanych serwisów pocztowych nie poprawiła wyników z ubiegłego roku. Ciekawie prezentują się również wyniki dotyczące serwisów telekomunikacyjnych – sześciu operatorów poprawiło stan dostępności cyfrowej, a dwóch pogorszyło.
Wnioski są jednoznaczne. Serwisy internetowe i aplikacje mobilne firm telekomunikacyjnych
i pocztowych potrzebują nowych wdrożeń, które poprawią ich dostępność i użyteczność dla osób z niepełnosprawnościami.
Więcej szczegółów:
https://cik.uke.gov.pl/news/badania-dostepnosci-serwisow-internetowych-i-aplikacji-mobilnych-firm-telekomunikacyjnych-i-pocztowych,285.html
Opublikowano:: 17/02/2022
« powrót